سفارش تبلیغ
صبا ویژن

moviedoc

نظر

نقد و تحلیل سریال اوزارک کمی زود است زیرا این سریال هنوز در حال پخش شدن است و به اتمام نرسیده است. سریال اوزارک به قدری جذاب است که دلمان نمی آید در موردش حرف نزنیم. اوزارک مجموعه تلویزیونی مهیج و جنایی آمریکایی است. که سازنده‌اش بیل دوبو است و تهیه‌کننده‌اش مدیا رایتز کپیتال است. ستاره مجموعه جیسون بیتمن است. خلاصه سریال اوزارک این گونه است. جیسون بیتمن در نقش یک برنامه‌ریز مالی به نام مارتی بیرد و لورا لینی در نقش همسر او وندی ظاهر شده‌اند. مارتی پس از به مشکل خوردن برنامه پول‌شویی برای کارتل مواد مخدر مکزیک به سرعت خانواده‌اش که شامل یک دختر و یک پسر است را از حومه شیکاگو به محلی برای تفریحات تابستانی در اوزارکس میزوری منتقل می‌کند و باید بدهی‌اش را به رئیس کارتل بپردازد.

در نقد و تحلیل سریال اوزارک مجبور هستیم بعضی جاها مقایسه ای بین سریال اوزارک و سریال بریکینگ بد انجام دهیم. سریال اوزارک شباهت های زیادی با سریال بریکینگ بد دارد که قابل انکار نیست. این شباهت ها چه تعمدی باشد و چه بر حسب اتفاق استنادی نیست بر کپی بودن فیلمنامه سریال اوزارک از سریال بریکینگ بد. این موضوع برای کسانی که هر دو سریال را دیده اند کاملا روشن است.

اوزارک سریال تاریکی است. هم از نظر محتوا و هم از نظر فیلتر هایی که برای تصویر آن بکار رفته است. سریال دز شهر اوزارک در در ایالات آرکانزاس و میزوری واقع شده است. محل فیلمبرداری سریال مانند شهر های شمالی کشورمان است اما تم رنگ خاکستری / آبی تصویر به هیچ عنوان چشم نواز نیست. حتی وقتی نماهای هلی شات از جنگل های انبوه اوزارک به تصویر کشیده میشود تصاویر به جای آنکه چشم نواز و زیبا باشد مخوف و ترسناک است.

شخصیت های اصلی سریال اوزارک

مارتی بیرد

[caption id="attachment_1134" align="aligncenter" width="300"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? جیسون بیتمن[/caption]

شخصیت اصلی سریال. مارتی یک حسابدار است و در کارش بسیار ماهر است. او بسیار باهوش است. مارتی تا جایی که بتواند اصول اخلاقی را رعایت میکند. برای او مهمترن چیز حفظ خانواده اش از خطرات ممکن است. بسیار درونگرا و کم حرف است.

وندی بیرد

[caption id="attachment_1135" align="aligncenter" width="300"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? لورا لینی[/caption]

همسر مارتی بیرد. سیاستمدار است اما در سیاست فعالیت نمیکند. بلند پرواز است و در بلند پروازی هایش با مارتی مشکل دارد.

شارلوت بیرد

[caption id="attachment_1136" align="aligncenter" width="309"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? سوفیا هابلیتس[/caption]

دختر خانواده بیرد. او از اوزارک خوشش نمی آید. گیج و سردرگم است. دلش میخواهد اوزارک را ترک کند و به شیکاگو بازگردد .

جونا بیرد

[caption id="attachment_1141" align="aligncenter" width="300"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? اسکایلر گریتنر[/caption]

پسر خانواده بیرد. رفتار های عجیب دارد. به جنازه حیوانات و تیر اندازی علاقه دارد. بسیار باهوش است اما به همان میزان تنهاست و هیچ دوستی ندارد. قدرت تحلیل بالایی دارد.

روث لنگمور

[caption id="attachment_1138" align="aligncenter" width="300"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? جولیا گارنر[/caption]

دختر نوزده‌ساله‌ای که توانایی دارد به مجرمی خطرناک مبدل شود. او در عملیات پول‌شویی مشارکت می‌کند و مسئول یک باشگاه برهنگی می‌شود. خانواده او از هم پاشیده است. روث تلاش میکند اعضای باقیمانده خانواده را زیر پر و بال خود بگیرد اما در این کار مجبور به انجام جنایت نیز میشود.

نقد و تحلیل سریال اوزارک

قاعده شطرنج بدون ابر قهرمان، بدون معجزه

از مهمترین خصوصیت های سریال اوزارک باورپذیر بودن داستان آن است. در سراسر داستان اوزارک شما شاهد معجزه ای نیستید. دقیقا مانند زندگی واقعی. اگر مشکلی پیش می آید باید توسط افرادی بوجود بیاید که مخاطب قبول کند آن فرد پتانسیل ایجاد آن مشکل را دارد و اگر همان مشکل حل میشود نباید توسط نیرو های عجیب غریب یا شخصی خارج از داستان و مثل سریال های ایرانی از طریق متحول شدن شخصیت ها حل شود. همه چیز در اوزارک باید بر اساس منظق پیش برود. ادعا نمیکنم هیچ کجا خط سیر داستان از این قاعده تخطی نکرده است اما میزان این تخطی به قدری کم است که قابل چشم پوشی است.

روایت داستان با مرکزیت مارتی بیرد است. او همه تلاش خود را میکند تا خودش و خانواده اش را از خطر دور نگهدارد. وقتی خطری برای مارتی و یا خانواده اش پیش می آید مارتی مانند یک شطرنج باز عمل میکند. او با هوش است اما بدون کمک اطرافیانش قادر نیست کاری از پیش ببرد اما بازیکن اصلی اوست. در خیلی از موقعیت های داستان وقتی داستان اینقدر پیچیده میشود که بیننده فکر میکند این آخرین لحظات مارتی و خانواده اش است مارتی مهره های شطرنجش را جوری جایجا میکند که از مات شدن رها شود. گاهی وقت ها در همین موقعیت هاست که او اصول اخلاقیش را زیر پا میگذارد. او یک مهره را قربانی میکند تا باز بتواند یک حرکت دیگر برای خودش بخرد و بازی زندگیش تمام نشود.

[caption id="attachment_1155" align="aligncenter" width="960"]نقد و تحلیل سریال اوزارک? نمایی از کادر بندی های هوشمندانه دوربین مارتی بیرد در مرکز کادر[/caption]

پیچیدگی هزارتو مانند

سخت ترین کار ممکن برای نویسنده فیلمنامه این سریال حفظ ضرب آهنگ سریال است. سریال با یک ضرب اهنگ یکنواخت پیش میرود. نه اینقدر تند که شما را جای بگذارد و نه اینقدرکند که شما را خسته کند. سریال اوزارک در حفظ این تعادل استاد است. داستانش را با مکث های به جا و مناسب تعریف میکند. شما را از همه چیز آگاه میکند. برای مخاطبش توضیح میدهد اما پر گویی نمیکند. نماهایش طولانی نمیشود تا شما خسته شوید و اینقدر کوتاه نمیشود که مخاطب گیج شود. برای اینکه هنر شطرنج بازی مارتی بیرد مشخص شود شما باید اول موقعیت سخت او را متوجه شوید و وقتی که گره گشایی صورت میگیرد باید اینقدر آشکار و متین توضیح دهد تا شما را انگشت به دهان کند.

نقد و تحلیل سریال اوزارک

نقد و تحلیل سریال اوزارک?

       

صفحات اختصاصی فیلم
ویکی پدیا                    wikipedia                IMDB

تریلر               rottentomatoes         لیست جوایز  فیلم

 اینستاگرام