سفارش تبلیغ
صبا ویژن

moviedoc

نظر

سکانس پلان هایی که فراموش نمی شوند

سکانس پلان هایی که فراموش نمی شوند (قسمت دوم)

فیلم سینمایی 1917 سکانس پلان باشکوه اما کم محتوا

 

سکانس پلان چیست ؟

در صنعت فیلمسازی به آن برداشت بلند یا نمای بلند هم گفته میشود .سکانس پلان را به یک پلان می‌گویند که نسبت به یک پلان معمولی دارای مدت زمان بسیار طولانی‌تری است. در واقع برخلاف رسم معمول در سینما که پلان‌ها در مرحله تدوین کات می‌خورند، دربرداشت بلند، صحنه به صورت یک‌تکه فیلم‌برداری می‌شود و در آن هیچ کاتی وجود ندارد. در صنعت فیلم سازی به آن در زبان انگلیسی Long take  نیز گفته میشود.

سکانس پلان در تاریخ سینما

این که بخواهیم اولین سکانس پلان ها را در تاریخ فیلم سازی مشخص کنیم کاری است غیر ممکن اما اولین و مهمترین سکانس پلان تاریخ سینما بر می گردد به فیلم  سینمایی طناب  ساخته آلفرد هیچکاک در سال 1948. در زمان های گذشته برداشت ها به صورت سکانس پلان بسیار سخت تر از اموز بوده است زیرا تجهیزات آن زمان مانند امروز نبود  حتی گفته میشود فیلم طناب هیچکاک بخاطر کم بودن نگاتیو فیلمبرداری که در درون دوربین جای میگرفت کات خورده است اما در حقیقت فیلم طناب هیچکاک هشت کات در سراسر فیلم دارد.

از دیگر کارگردان های تاریخ سینما که در فیلم هایشان  از سکانس پلان به زیبایی استفاده می کردند میتوان به نام های سینماگران بزرگی مثل اینگمار برگمان ، آندری تارکوفسکی ، استنلی کوبریک اشاره کرد. اگر بخواهیم از سکانس پلان هایی که این فیلم سازان در فیلم هایشان ساخته اند نام بریم نوشته بسیار طولانی میشود. 

لیست  سکانس پلان های منتخب

لیست سکانس پلان های منتخب مانند لیست فیلم های منتخب هر سینما دوستی است و ممکن است لیست فیلم هایی که در ادامه می بینید به هیچ عنوان برای شما قانع کننده و جذاب نباشد و لیست شما نیز برای من از جذابیت کافی برخوردار نباشد . انتخاب سکانس پلان های این لیست بر این اساس صورت گرفته است که محتوا و قالب در این سکانس پلان ها به یکدیگر کمک کرده باشند و صرفا یک سکانس پلان برای قدرت نمایی هزینه و سیاهی لشکر  نباشد . مثلا فیلم گنجینه روسی به کارگردانی الکساندر سوکوروف و یا قدرت نمایی تکنولوژی فیلم اتاق وحشت ساخته دیوید فینچر با فیلمبرداری داریوش خنجی.

پنج سکانس پلان درخشان تاریخ سینما

پنج سکانس پلان درخشان تاریخ سینما (قسمت دوم)

34 کات مخفی در فیلم سینمایی 1917

https://moviedoc.ir/