سفارش تبلیغ
صبا ویژن

moviedoc

نظر

ژانر وحشت در سینما از ابتدای اختراع سینما طرفداران خود را داشته است. همیشه این طرفداران پر و پا قرص منتظر هستند کارگردان های فیلم های ژانر ترسناک یک برگ جدید برایشان رو کنند و آنها را غافلگیر کنند. ژانر وحشت در سینما از زمان سینما صامت بوجود آمد و در حال حاضر حتی فیلم هایی در ژانر وحشت به شکل سه بعدی ساخته میشوند تا بهتر بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند. سینمای وحشت به قدری کلیشه شده است که تبدیل شده به فرمول هایی که هر سینماگری که میخواهد در ژانر وحشت فیلم بسازد از آنها پیروی میکند و اگر کسی این فرمول ها را به کناری بگذارد و کمی خلاقیت به خرج دهد ذهن های فرمول بندی شده را تحت تاثیر قرار میدهد.معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت گار ساده ای نیست زیرا گزینه های زیادی وجود دارد که میتواند در این لیست جای بگیرد.

بعضی از فیلم های ژانر وحشت تبدیل به مرجع شده اند و به قدری از روی فیلمنامه آنها کپی شده است که سوژه این فیلم ها در ذهن ها تبدیل شده است به کلیشه هایی قابل حدس. یکی از فیلم های ژانر وحشت که این مقام را دارد فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس است ساخته توبی هوپر. چند فیلم دیده اید که چند جوان در جاده برای رفتن به جایی با همدیگر همراه میشوند و در راه گرفتار مشکلات زیادی میشوند و فقط یکی از آنها زنده میماند؟

نکته

ژانر وحشت در سینما در حال حاضر دیگر قادر به ترساندن مخاطبش نیست. مخاطب میداند این فیلم ها پر است از حقه های سینمایی و حتی بعضی از حقه های سینمایی را خودش میداند بنابر این قالب سینمایی برای مخاطب تکراری شده است و در حال حاضر فیلم ترسناکی میتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد که محتوایی جدید و نو داشته باشد.

در ادامه ده فیلم برتر ژانر وحشت 10 فیلم سینمایی برتر این ژانر  آورده میشود و تلاش شده است این لیست به گونه ای باشد که مخاطب  با دیدن  فیلم های سینمایی این لیست حد اقل به خنده نیفتد.

لازم به ذکر هست فیلم سینمایی روانی اثر آلفرد هیچکاک در این لیست نیست  به دو دلیل نیامده است: اول اینکه این فیلم به قدری مشهور و معروف است که نیازی به معرفی ندارد. دوم این فیلم را تقریبا تمامی سینما دوستان دیده اند و نیازی به معرفی ندارد. در توضیح این فیلم همین بس که شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_699" align="aligncenter" width="812"]معرفی ده فیلم ژانر وحشت معرفی ده فیلم ژانر وحشت[/caption]

10- شوم Sinisterده فیلم برتر ژانر وحشت

ده فیلم برتر ژانر وحشت  در سینما را با یک فیلم نسبتا گمنام شروع میکنیم. این فیلم بر اساس کلیشه ها ساخته شده است اما غافلگیری های زیادی دارد و مخاطب را به لذت می رساند. داستان فیلم در مورد خانواده ای هست که به یک خانه جدید نقل مکان میکنند و در خانه جدید دچار مشکلات زیادی میشوند . میبینید سوژه چقدر تکرار میشود در سینمای وحشت ؟ تعداد زیادی فیلم سینمایی  در ژانر وحشت با این سوژه وجود دارد. این فیلم بجز در یک صحنه که اشتباه فیلمنامه نویس  و کارگردان است در بقیه موارد فیلم قابل قبولی است. اشتباه آن صحنه هم مربوط به استفاده تکنولوژی در ترساندن بود که کاملا اشتباه بود. خوشبختانه بسیار کوتاه بود این اشتباه.

این فیلم سینمایی  قسمت دوم آن نیز ساخته شده است که اصلا پیشنهاد نمیشود.

کارگردان : Scott Derrickson

هنرپیشه ها : Ethan HawkeJuliet RylanceJames Ransone

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


9-  1408 معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

در معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت به سراغ فیلمی میرویم که شاید با دیدنش چندان وحشت نکنید اما در ژانر وحشت جا میگیرد. این فیلم سینمایی به قدری جذاب کار شده است که شما را تا انتها می کشاند. در انتها شما با دو پایان روبرو هستید. یک پایان خوش و دیگری پایانی غمگین. فیلم سینمایی 1408 بر اساس داستان کوتاهی از استیون کینگ با همین نام ساخته شده است. استیون کینگ از نویسندگان شاخص ژانر وحشت است که در قید حیات است.

داستان فیلم سینمایی 1408 در مورد نویسنده ای است که در مورد مکان های مرموز تحقیق میکند و در بین این کشف رمز های مکان های ترسناک با اتاق هتلی روبرو میشود که در موردش افسانه هایی وجود دارد. قهرمان داستان هم باید داستان اتاق را کشف کند و هم فرصتی برایش پیش می آید که خودش را نیز کشف کند.

فیلم سینمایی 1408 سرشار از صحنه های تکان دهنده است که شما را غافلگیر میکند. این فیلم نسبتا گمنام ژانر وحشت از هنرپیشه های درجه یک زمان خودش استفاده کرده است.

کارگردان : Mikael Håfström

هنرپیشه ها : John CusackSamuel L. JacksonMary McCormack

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


8- کابوس در خیابان الم A Nightmare on Elm Streetمعرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

یکی از شاخص ترین فیلم های سینمایی ژانر وحشت که به قدری قدرتمند بود که دنباله های زیادی برای آن ساخته شد کابوس در خیابان الم است. خلاصه این فیلم شما را از خلاقیت آن شگقت زده میکند. فیلم سینمایی کابوس در خیابان الم در مورد کابوس هایی است که اگر در آنها بمیرید در بیداری میمیرید. مثلا اگر در طول کابوس دست شما به یک تکه آهن گداخته بخورد و از خواب بپرید شانس آورده اید. وس کریون کارگردان صاحب‌سبک فیلم‌های ژانر وحشت  خالق این فیلم ارزشمند سینمای وحشت است. بازیگر شاخص این فیلم جانی دپ است که سالهای ابتدایی بازیگری خودش را سپری میکرد.

این فیلم به قدری در زمان خودش طرفدار پیدا کرد که پنج دنباله برای آن ساخته شد اما هیچ کدام به نزدیکی قسمت اول هم نرسید.

کارگردان : Wes Craven

هنرپیشه ها : Heather LangenkampJohnny DeppRobert Englund

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


7- حس ششم The Sixth Senseمعرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

در وصف این فیلم همین بس که بگویم این فیلم با بودجه? 40 میلیون دلار ساخته شد و توانست بیش از 672 میلیون دلار درآمد داشته باشد. کارگردان این فیلم  ام. نایت شیامالان معمولا به دو شکل فیلم میسازد. یا عالی و فوق العاده یا افتضاح . فیلم حس ششم از جمله فیلم های شیامالان است که فوق العاده از کار در آمده است. این فیلم از عنصر غافلگیری به بهترین شکل ممکن استفاده میکند.

در بین 250 فیلم برتر سایت Imdb  این فیلم رتبه 162 را تا این لحظه دارد.

کارگردان : M. Night Shyamalan

هنرپیشه ها : Bruce WillisHaley Joel OsmentToni Collette

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


 

6- فعالیت فراطبیعی Paranormal Activityمعرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

فعالیت فراطبیعی را میتوان در زیر ژانر فیلم های پیدا شده دسته بندی کرد. فیلم ترسناک فعالیت فرا طبیعی دلیل ترسناک بودنش در همین موضوع است. مخاطب در سراسر فیلم فکر میکند شاهد فیلمی است که قبلا توسط افراد به صورت مستند پیدا شده است و حالا نمایش داده میشود. این موضوع باعث میشود حس و حال مستند گونه ای فیلم داشته باشد. همین مستند گونه بودن فیلم عامل ترس بیشتر در فیلم است. سوژه فیلم به شدت تکراری و نخ نماست اما سبک تصویر برداری  همه این ضعف ها را پوشش میدهد.

این فیلم دارای پنج دنباله است اما هیچ کدام ز فیلم های دنباله قابل اعتنا نیستند.

کارگردان : Oren Peli

هنرپیشه ها : Katie FeatherstonMicah SloatMark Fredrichs

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic                   تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

 


5- جعبه پرنده Bird Box معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

جدید ترین فیلمی که در لیست برترین فیلم های ژانر وحشت قرار میگیرد فیلم جعبه پرنده است. فیلم های سینمایی همیشه یک نقطه ضعف دارند . به محض آنکه عامل وحشت دیده میشود فیلم از سکه می افتد و فیلم دیگر قادر به ترساندن تماشاگر خود نیست. فیلم جعبه پرنده عامل ترس را هیچ گاه نشان نمیدهد و این موضوع باعث میشود فیلم تا اخرین لحظه مخاطب خود را با خود بکشد.

فیلم جعبه پرنده در مورد دیدن چیز هایی است که هر کس می بیند دست به خودکشی میزند پس نباید دید تا زنده ماند. این ندیدن شامل بیننده نیز میشود.

کارگردان : M. Night Shyamalan

هنرپیشه ها :Sandra BullockTrevante RhodesJohn Malkovich

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس


 

4- جن گیر The Exorcistمعرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

کلاسیک ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما که مانند آثار شاخص ژانر وحشت به کرات مورد کپی برداری قرار گرفت و یک دنباله هم برای آن ساخته شده است.این فیلم از تلفیق مذهب و ماورا فیلمی در ژانر وحشت برای ما درست کرده است که ترسش به شدت باور پذیر است. این فیلم در زمان اکرانش به قدری تاثیر گذار بوده است که در هنگام پخش فیلم در سینما یک آمبولانس جلوی درب تمام سینما ها بوده است تا در صورتی که بیننده دچار مشکل شد  تیم پزشکی دخالت کنند.

دلیل چهارم بودن فیلم جن گیر در فهرست ده فیلم برتر ژانر وحشت جلوه های ویژه ای است که هم اینک مخاطب به آن اگاه شده است اما موضوع فیلم همچنان ترسناک است. این فیلم سینما نیز بسیار مورد کپی برداری قرار گرفته است و حتی برایش قسمت دوم نیز ساخته شده است اما هرگز قسمت دوم این فیلم سینمایی به پای قسمت اول نمیرسد.

این فیلم معمولا در صدر جدول لیست های ژانر وحشت است.

کارگردان : William Friedkin

هنرپیشه ها : Ellen BurstynMax von SydowLinda Blair

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس


3-دیگران The Others معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

فیلمی گوتیک ترسناک آمریکایی-اسپانیایی محصول سال 2001، به کارگردانی و نویسندگی آلخاندرو آمنابار با بازی نیکول کیدمن است. این فیلم خلاقیت را در ژانر فیلم های سینمایی وحشت به اوج خود میرساند . داستانش را به شکلی تعریف میکند که سابقه اش را در سینما ندیده اید. پایان تکان دهنده این فیلم سینما شاخصه اصلی این فیلم است.

اگر این فیلم را تا این لحظه ندیده اید پیشنهاد میکنم هر چه سریعتر آنر تهیه کنید و از این فیلم لذت ببرید

کارگردان : Alejandro Amenábar

هنرپیشه ها : Nicole KidmanChristopher EcclestonFionnula Flanagan

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

 


 

2-حلقه Ring معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

یک فیلم سینمایی خاص در ژانر وحشت. این فیلم سینمایی در دو نسخه و دو دنباله ساخته شده است . نسخه اول ژاپنی مد نظر ماست. نسخه امریکایی فیلم بکر بودن قسمت ابتدایی را ندارد و یک کپی برابر اصل است که چندان برای کسی که نسخه ژاپنی را دیده است ترسناک نیست. قسمت دوم این فیلم سینمایی نیز چندان چنگی به دل مخاطب نمیزند و مثل همیشه فقط قسمت اول فیلم سینمایی حلقه است که در مخاطب احساس ترس میکند.

کارگردان : Hideo Nakata

هنرپیشه ها : Nanako MatsushimaMiki NakataniYûko Takeuchi

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb                Rottentomatoes               تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس

 

 


1- درخشش The Shining معرفی ده فیلم برتر ژانر وحشت

فیلم سینمایی درخشش شبیه به هیچ فیلمی نیست که تا به حال دیده اید . این اثر یکی از شاخص ترین فیلم های ژانر سینمای وحشت است که اگر آنرا ندیده اید به شدت آنرا پیشنهاد میکنم. این فیلم توسط  استنلی کوبریک کارگردان فقید سینما ساخته شده است و بی شک یکی از بهترین فیلم های سینمایی ژانر وحشت است.

داستان این فیلم در مورد نویسنده ای است که همراه با پسر و همسرش قرار است یک زمستان را در یک هتل سر کنند و عواملی در هتل وجود دارد که دیده نمیشوند اما مشکل ساز میشوند.

در بین 250 فیلم برتر سایت Imdb  این فیلم رتبه 62 را تا این لحظه دارد.

کارگردان : Stanley Kubrick

هنرپیشه ها : Jack NicholsonShelley DuvallDanny Lloyd

صفحه های فیلم در سایت های سینمایی:

Imdb        Metacritic        Rottentomatoes       موسیقی متن        تریلر فیلم         گالری عکس          باکس آفیس